15 Dec 2013

فرقه ناجيه اهل سنت والجماعت جو پس منظر ۽ تعارف

فرقه ناجيه اهل سنت والجماعت جو پس منظر ۽ تعارف




نبي ڪريم جو فرمان آهي ته ’’تفترق امتی علی ثلث و سبعین فرقۃ منهنجي امت ٽيهتر فرقن ۾ تقسيم ٿيندي. (ترمذي )


هڪ ٻي جاءِ تي روايت ۾ اچي ٿو ته ’’کلھم فی النار الا ملۃ واحدۃ۔ اهي سڀ فرقه جهنم ۾ ويندا سواءِ هڪ فرقي جي. (ترمذی و کذا فی المستدرک(
هڪ ٻي روايت ۾ هن فرقه ناجيه بابت نبي ڪريم جو فرمان اچي ٿو ته ’’ما انا علیہ و اصحابی...۔
جنهن تي آءُ ()۽ منهنجا اصحاب آهن. (ترمذي)


هن فرقه ناجيه کي اهل سنت والجماعت ڪوٺيو ويندو آهي .اهل : هتي اهل مان مراد اتباع ، مقلدين اشخاص آهي .
سنت : ھن جي معنى ته” رستي“ جي ايندي آهي ۽ ” طرز عمل“ کي به چئبو آهي جيئن قرآن مجيد ۾ اچي ٿو ته ’’.... وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللہ تَحْوِيلًا .... ۽ الله جي سنت ۾ تون تبديلي نه لڀندي ۽ ديني اصطلاح ۾ لفظ سنت رسول الله جي طرز زندگي ۽ عملي طريقي کي چئبو آهي .
جماعت : هن جي معنى گروه آهي ، هت جماعت مان مراد صحابه رضه آهن.
اهل سنت والجماعت جو مطلب ۽ مفهوم بابت علامه سليمان ندوي رح فرمائن ٿا ته ” هن فرقي جو اطلاق اهڙن اشخاص تي ٿيندو جن جا اعتقادات ، اعمال ۽ مسائلن جو محور نبي ڪريم جي سنت صحيحه ۽ صحابه ڪرام رض جو اثر مبارڪ هجن ، يا ايئن کڻي چئجي ته جنهن پنهنجا عقيده ۽ اصولِ حيات ۾ اهڙي واٽ کي پسند ڪيو جنهن تي پاڻ ڪريم سڄي جمار هلندا رهيا ۽ پاڻ ڪريم جي وفات بعد صحابه ڪرام رضه هلي منزل مقصود تي پهتا .
’’یوم تبیضُّ وجوہٌ“ قيامت روز بعض چهرا خوبصورت هوندا . هن جي تفسير ۾ حضرت عبدالله بن عمر رضه ۽ حضرت ابو سعيد خذري رضه جهڙا صحابه فرمائن ٿا ته هن مان مراد اهل سنت والجماعت آهن .( در المنثور(

۽ پوءِ اهل سنت والجماعت سڀ کان پهرين نبي ڪريم کي پنهنجو رهبر سمجهي ٿي ۽ تنهن کان پوءِ پاڻ ڪريم جو پنهنجو ارشاد مبارڪ آهي ته ’’ما انا علیہ و اصحابی پوءِ صحابه سڳورن کي به معيار حق سمجهون ٿا ، خاص ڪري خلفاء راشدين جن بابت پاڻ ڪريم جوارشاد مبارڪ آهي ته ’’علیکم بسنتی و سنۃ الخلفاء الراشدین المھدیین تمسکوا بھا و عضوا علیھا بالنواجذ ‘‘۔(ابوادؤد، ترمذی، ابن ماجہ، دارمی، مسند احمد(
ترجمو: منهنجي سنت کي لازم وٺجو ۽ خلافاء راشدين جي سنت کي جيڪي هدايت يافته آهن انهن کي ڏندڻ جي مضبوطي سان وٺجو “.۽ هن کان پوءِ اهل سنت والجماعت ائمه اربعه يعني امام ابو حنيفه ، امام شافعي ، امام مالڪ ۽ امام احمد رحمهم الله کي حق تي هجڻ تسليم ڪري، ڪنهن هڪ جي اتباع ضروري سمجهي ٿي ۽ اهل سنت والجماعت وٽ ادله شرعيه چار آهن ، انهن چارن کي مڃيندا آهن . (1) قرآن (2) حديث (3) اجماع امت (جنهن تي اتفاق ٿي ويو هجي) (4) قياس ( جو بعض فقهي مسئلن جا حل موجود نه آهن پوءِ جنهن جا حل موجود آهن هن جي علت ڏسي ان تي به ساڳيو حڪم لڳائبو آهي .
علامه ابن تيميه رح فرائن ٿا.
’’فان اھل السنۃ تتضمن النص و الجماعۃ تتضمن الاجماع فاھل السنۃ والجماعۃ ھم المتبعون للنص و الاجماع‘‘۔(منہاج السنۃ(
ترجمو: يعني اهل سنت ۾ سنت مان مراد نص آهي يعني ڪتاب ۽ سنت آهي ۽ جماعت مان مراد اجماع آهي ، ته پوءِ اهل سنت والجماعت نص ۽ اجماع جي اتباع (پوئواري) ڪندڙ ٿيا .
ائمه اربعه جو اتفاق صحابه ڪرامن رضه جي اتفاق تي مبني آهي ۽ ائمه اربعه جو اختلاف صحابن ڪرامن رضه جي اختلاف تي مبني آهي، ۽ جنهن مسئلن ۾ صحابه ڪرام رضه ۾ اختلاف آهي هن ۾ نئون اختلاف به اجماع جي خلاف آهي ۽ جيڪي ان کان ٻاهر آهن سو اهل سنت والجماعت کان خارج آهن . (عقد الجيد)
هن ئي کي بعض روايتن ۾ سوادِ اعظم چيو ويو آهي ۽ هنئي سوادِ اعظم جي اتباع جو حڪم ڏنو ويو آهيجيئن حضرت عبدالله بن عمر رضه جي روايت مان معلوم ٿئي ٿو.
1: عن ابن عمرؓ قال قال النبی لا یجمع ھذہ الامۃ علی الضلالۃ ابداً و یدُ اللہ علی الجماعۃ فاتبعوا السواد الاعظم فانہ من شذ شذ فی النار۔
)الحاکم فی المستدرک(
ترجمو: حضرت عبدالله بن عمر رضه کان روايت آهي ته رسول الله ارشاد فرمايو آهي ته الله تعالى هن امت کي ڪڏهن به گمراهي تي گڏ نه ڪندو ۽ فرمايو ته الله تعالى جي مدد جماعت سان گڏ هوندي آهي ، تنهن ڪري اوهان امت جي سوادِ اعظم جو (يعني وڏي جماعت) جو اتباع ڪجو ۽ جيڪو هن کان ڌار ٿيندو تنهن کي الڳ ڪري جهنم ۾ وڌو ويندو.
2: حدثنا معتمر بن سلیمان قال قال ابوسفیان سلیمان بن سفیان المدنی عنر عمرو بن دینار عن ابن عمرؓ ان النبی قال : لا یجمع اللہ امتی علی ضلالۃ ابدا و ید اللہ علی الجماعۃ ھکذا فاتبعوا السواد الاعظم فانہ من شذ شذ فی النار ۔
)الحاکم فی المستدرک)
ترجمو: حضرت ابنِ عمر رضه کان روايت آهي ته نبي ڪريم ارشاد فرمايو آهي ته الله تعالى منهنجي امت کي ڪڏهن به گمراهي تي گڏ نه ڪندو ۽ الله جي مدد هنئي جماعت تي ايندي رهندي ، تنهنڪري اوهان سوادِ اعظم (وڏي جماعت) جو اتباع ڪجو ، جيڪو هن کان ڌار ٿيندو تنهن کي الڳ ڪري جنهم ۾ وڌو ويندو .
3: عن ابن عمرؓ قال قال رسول اللہ لا یجمع ھذہ الامۃ او قال امتی علی الضلالۃ ابداً اتبعوا السواد الاعظم فانہ من شذ شذ فی النار۔(المستدرک للحاکم)
ترجمو: حضرت ابن عمر رضه فرمايو ته رسول الله ارشاد فرمائن ٿا ته الله تعالى هن امت کي يا اهو فرمايو ته منهنجي امت کي گمراهي تي ڪڏهن به گڏ نه ڪندو ۽ اوهان سڀ کان وڏي جماعت (سوادِ اعظم) جي اتباع ڪجو ، جيڪو هن کان ڌار ٿيندو الڳ ڪري جهنم ۾ وڌو ويندو

4: عن انس بن مالکؓ یقول سمعت رسول اللہ یقول ان امتی لا تجتمع علی الضلالۃ فاذا رأیتم اختلافاً فعلیکم بالسواد الاعظم۔
(ابن ماجہ:)
ترجمو: حضرت انس بن مالڪ رضه کان روايت آهي ته مون نبي ڪريم ارشاد فرمائيندي ٻڌو ته منهنجي امت گمراهي تي گڏ نه ٿيندي ، جڏهن اوهان اختلاف ڏسو ته پنهنجي پاڻ کي سوادِ اعظم سان گڏ لازم ڪري ڇڏجو.

فرقه ناجيه بابت حضرت شاه ولي الله محدث دهولي رح جو فرمان آهي ته، اقول: الفرقۃ الناجیۃ ھم الاٰخذون فی العقیدۃ و العمل بما ظھر من الکتاب والسنۃ و جریٰ علیہ جمھور الصحابۃ و التابعین ..... الخ۔(حجۃ اللہ البالغہ)
ترجمو: آءُ چوان ٿو ته نجات حاصل ڪرڻ وارو فرقو اهوئي هوندو جيڪو عقيدي ۽ عمل ۾ هن شي کي کڻندو آهي جا ڪتاب ۽ سنت کان ظاهر هجي ۽ جمهور صحابن ڪرامن رضه ۽ تابعين جو هن تي عمل هجي .
و غیر الناجیۃ کل فرقۃ انحلت عقیدۃ خلاف عقیدۃ السلف او عملا دون اعمالھم ..... الخ۔(حجۃ اللہ البالغہ)
ترجمو: ۽ غير ناجيه فرقو اهو آهي جنهن سلف يعني صحابه ڪرام ۽ تابعين جي عقيدي ۽ انهن جي عمل جي خلاف ڪو عقيدو يا عمل اپنايو هجي .هنئي طرح شرح عقائد ۾ آهي ته :
قال فی شرح العقائد النسفیۃ فبھت الجبائی و ترک الاشعری مذھبہ فاشتغل ھو و من تبعہ بابطال رأی المعتزلۃ و اثبات ما ورد بہ السنۃ و مضیٰ علیہ الجماعۃ۔(حاشیۃ الخیالی علی شرح العقائد)
ترجمو: شرح عقائد ۾ آهي ته “ ۽ جبائي(معتزلي) لاجواب ٿي ويو ۽ اشعري رح(جيڪو جبائي جو شاگرد هو ) هن جي مذهب کي ڇڏي ڏنو ، پوءِ هو ۽ ان جو پوئلڳ ، معتزله جي راءِ کي باطل ڪرڻ ۾ ۽ پنهنجي عقيدي کي ثابت ڪرڻ ۾ مشغول ٿي ويا ، جنهن تي سنت وارد ٿيل آهي ۽ جنهن تي صحابه ڪرام رضه هليا .خلاصو اهو وڃي نڪتو ته فرقه ناجيه اها آهي جيڪو عقائد ۾ صحابه ڪرام رضه جي مسلڪ تي هجن ۽ قرآن سان گڏ سنت نبويه کي به صحيح مڃيندا هجن ۽ هن تي عمل ڪندا هجن

No comments: